Medlemslogin

Att vara helikopterpilot

Helikopterpiloten Carl Henric Tengblad

Ett timmerlastat fartyg med kraftig slagsida ligger och kränger i havet. Det blåser 25 meter per sekund och de fem meter höga vågorna vräker sig över lasten. I maskinrummet har en brand uppstått och evakuering av de sex besättningsmännen är ett faktum. Sjöräddningen dirigerar två helikoptrar till platsen söder om Öland. Försvarets Superpuma från Ronneby vinschar upp fyra stycken men kaptenen och maskinchefen, med innehavande ”öststatsmentalitet”, vägrar att lämna fartyget.

Efter ett par timmar ger de dock upp och den kvarvarande civila helikoptern från sjöräddningen i Visby kan påbörja sitt arbete. Mörkret och de tilltagande snöbyarna försvårar flygningen men helikopterbesättningen gör ändå bedömningen att fullfölja uppgiften. Ytbärgaren vinschas ned till fartyget som häver sig i det skummande upproriska havet. Hela besättningen är under fullständig koncentration och väl medvetna om det riskfyllda med blåsten, mörkret, snöbyarna och de utstickande antennerna från fartyget.

Ombord på däck får ytbärgaren en känsla av att helikoptern far fram och tillbaka över himlavalvet. I själva verket är det fartyget som gungar så häftigt. Han får anstränga sig till det yttersta för att inte kastas mot relingen. Snart kommer kaptenen och maskinchefen ut, förvissade om att de blivit räddade. Trots att det är december månad är de endast iklädda myskläder samt träskor! Vinschoperatören påbörjar det svåra uppvinschningsmomentet där ”timing” av vågorna avgör om lyftet från båten ska bli behagligt eller smärtsamt. Uppdraget går enligt planerna och efter att de bägge herrarna lämnats av vid Karlskrona sjukhus för observation kan den rödvita helikoptern återvända till basen på Gotland.

Ovanstående beskriver en verklig händelse i början av december 2003 då det tyskregistrerade lastfartyget ”Mermaid” fick evakueras. Många liknande berättelser finns att berätta sedan dess men så här kan en dag se ut även om detta inte hör till vanligheterna. Årligen har vi ca 140 skarpa larm på SAR basen i Visby. Mycket övning ligger bakom vår förmåga och allt som vi gör är färskvara. Arbetstiderna är minst sagt flexibla men grund regeln är att vi skall kunna vara startberedda inom 15 minuter dygnet runt, året runt. Vi är 4 man i besättningen, två piloter, en vinschoperatör (tillika tekniker) och en ytbärgare. Arbetstiden är baserad på att man jobbar 7 dygn vilket medför att man sedan är ledig 14. Så rullar det på året runt.

Flygmässigt så flyger vi kanske inte så mycket som vanliga ”line pilots”, ca 300 h/år, men de timmar vi flyger är enbart stenhård flygträning där mycket fokus ligger på instrumentflygning på låg höjd och två pilot systemet. Varenda minut filmas och analyseras i debriefing efter flygning. Helikoptern som används är en SK 76 C, en Sikorsky helikopter, tillverkad i USA.

Helikoptern är i sig själv tekniskt mästerverk som kan göra i stort sett allt man ber den om, vilket inbegriper operationer i 0-sikt. Priset per styck är avskräckande, ca 7.5 milj. Dollar. I-dagsläget har AB Norrlandsflyg fyra baser, två HEMS och två SAR. Ytterligare två SAR baser skall startas upp vid årsskiftet 2006 (Stockholm och Göteborg).

C H Tengblad